Hopp til innholdet

Søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering handler om å lage en nettside som kommer høyt opp i søkeresultater i Google, Bing og andre søkemotorer. Samtidig er det viktig å strukturere nettsiden og skrive tekster som gir besøkende en god brukeropplevelse. Vellykket søkemotoroptimalisering gjør at siden når høyere opp i søkeresultatene når noen søker på ord relatert til nettsiden din. Med en godt skrevet tekst øker også sjansen for at brukeren klikker seg inn på siden din og leser mer.

Søkemotoroptimalisering handler både om å strukturere nettsiden på en god måte og å skrive gode tekster med relevante nøkkelord.

God struktur på nettsiden

En god struktur på nettsiden handler om at innhold er enkelt å finne både for besøkende og søkemotorer. Noen viktige huskeregler:

  • Lag unike titler til hver side
  • Bygg en logisk struktur, spesielt hvis du har mange undersider. Relaterte sider grupperes under hovedsider og menyen viser strukturen for sidene.
  • Skriv metabeskrivelse for sidene som kort oppsummerer innholdet. Google og andre søkemotorer bruker ofte metabeskrivelsen for å vise siden din i søkeresultatene. Dette er spesielt viktig for sider med lite beskrivende tekst.
  • Bruk beskrivende tekst når du lenker til andre interne og eksterne sider. Unngå bruk av her (du finner mer informasjon her).

Har du mange undersider kan du også lage et nettstedkart for besøkende for å gjøre det enklere å få oversikt over hele nettsiden. I tillegg må du lage et nettstedkart på et bestemt format for søkemotorene. Dette er vanligvis generert automatisk for WordPress-sider.

Nøkkelord og gode tekster

Hvilke nøkkelord skal man bruke for søkemotoroptimalisering?

Nøkkelord er viktige ord som er relatert til det du skriver om og som det er sannsynlig at folk bruker for å søke etter innholdet ditt. Du bør velge ett eller to søkeord per side som du optimaliserer for i teksten. For å finne hvilke søkeord som er relevante kan du bruke verktøyet Google Search Console. Første gang du bruker verktøyet må du bekrefte siden din. Ta kontakt, så hjelper jeg deg med dette. I Search Console bruker du Ytelse-verktøyet for å finne de beste søkeordene for siden din:

  1. Gå til Ytelse i menyen til venstre
  2. Velg datoperiode for de siste 16 månedene for å få rikelig med data
  3. Kryss av for
    1. Totalt antall klikk: hvor mange som har klikket seg inn på siden din med ulike søkeord.
    2. Totalt antall visninger: totalt antall visninger av siden din i søkeresultater. Merk at dette kan være visninger langt nede i søkeresultatene slik at brukeren ikke nødvendigvis ser siden din.
    3. Gjennomsnittlig plassering: hvilken plassering nettsiden din har i søkeresultatet for gitte søkeord. Lavere tall betyr høyere plassering.
  4. Bruk eventuelt også filteret for side for å vise resultater for en bestemt underside. Det gjør du ved å trykke +Ny > Side og skrive inn deler av nettadressen.

Sorter på de ulike parameterne og merk deg hvilke søkeord du får gode resultater for og hvilke du bør få bedre resultater for.

  • Er det noen søkeord du mener er veldig relevante, men du får en lav plassering og få brukere klikker seg inn på siden? Prøv å optimalisere for dette søkeordet i større grad.
  • Er det noen søkeord du har veldig mange visninger for, men få klikker seg videre? Jobb med teksten og metabeskrivelsen for å vise brukeren hva siden handler om.
Google Search Console for turognatur.no de siste 16 månedene. Dette er et svært nyttig verktøy for å finne søkeord du bør jobbe videre med for god søkemotoroptimalisering.
Google Search Console for turognatur.no de siste 16 månedene. Dette er et svært nyttig verktøy for å finne søkeord du bør jobbe videre med for god søkemotoroptimalisering.

Her ser vi at turognatur.no har mange visninger i søkeresultatene, men det er nok en del å hente på å optimalisere for de mest søkte nøkkelordene. En gjennomsnittlig plassering på 44,4 gir absolutt rom for forbedring.

Hvordan søkemotoroptimalisere for nøkkelord?

Her er noen tips til hvordan du skal optimalisere nettsiden for nøkkelord. I alle eksemplene har jeg rendalen som nøkkelord:

  1. Domenenavnet er det viktigste stedet for nøkkelord. Har du rendalen i domenenavnet ditt, for eksempel rendalenhytteutleie.no, kommer du høyere opp i søkeresultatene for rendalen.
  2. Når andre nettsider lenker til din nettsider ser søkemotoren på det som en «stemme» til din nettside. Jo flere stemmer en nettside har, jo viktigere vurderes den av søkemotoren. Sider med mange stemmer blir altså mer verdt, og lenker fra slike sider er også mer verdt for nettsidene de lenker videre til. Du bør derfor prøve å få andre større nettsider med relevant innhold til å lenke til siden din. Det kan for eksempel være nettsiden til Rendalen kommune eller Opplev Rendalen.
  3. Bruk nøkkelordene i teksten, spesielt i overskrifter og i begynnelsen av teksten, men ikke overdriv. I denne teksten har jeg optimalisert for ordet søkemotoroptimalisering. Jeg har brukt ordet syv ganger og det er passe for en tekst av denne lengden.
  4. Når du lenker til undersider på din egen nettside skal du bruke nøkkelordene i linken. Du skal ikke skrive ”Les mer om Rendalen her”, men heller ”Her kan du lese mer om Rendalen.”

Husk å ikke overdrive, det kan gå ut over lesbarheten for mennesker, og søkemotorene kan straffe deg gjennom å la deg komme lavere i søkeresultatene.

WordPressutvidelsen Yoast SEO

Denne utvidelsen til WordPress er et nyttig verktøy for å hjelpe deg med søkemotoroptimalisering og å skrive gode tekster. Du kan bestemme et nøkkelord for hver side og Yoast SEO hjelper deg å optimalisere for nøkkelordet. Du får også tips om hvordan du kan skrive gode tekster ved å skrive korte og forståelige setninger, dele opp teksten med undertitler og dele opp i avsnitt. Med Yoast SEO kan du også enkelt legge til en metabeskrivelse.

Har du behov for en ny nettside eller trenger hjelp med nettsiden du allerede har? Ta kontakt eller les mer om hva jeg tilbyr på siden Nettsider.